Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

Ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης χωρίς ... Θεσσαλονίκη

Τον Μάρτιο του 2013, έλεγα στην τοποθέτηση μου στο Περιφερειακό Συμβούλιο, για το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας:

«Σήμερα επιβάλλεται να προστατεύσουμε την υπόθεση του Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης από το να αποτελέσει για τα ΜΜΕ μια «διαμάχη» διεκδίκησης μεταξύ Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης και Υπ. ΜΑ-Θ, να αναδείξουμε τις καταστροφικές συνέπειες της απορρόφησης του Οργανισμού από τις κεντρικές υπηρεσίες ενός Υπουργείου, να διατυπώσουμε τη συμφωνία μας με τους στόχους του στην αναθεωρημένη έκδοση. Επίσης, να αναθεωρήσουμε άμεσα και να διακρίνουμε ρεαλιστικά και οραματικά τα όρια εφαρμογής του Σχεδίου και ευθύνης του Οργανισμού.»
Ένα χρόνο σχεδόν μετά, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κατέθεσε στη Βουλή Νόμο για την κατάργηση του Οργανισμού Θεσσαλονίκης και την ανάληψη των αρμοδιοτήτων του από υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ.
Την ίδια μέρα,
ο Υπουργός ΠΕΚΑ παρουσιάζει την πρόταση Σχεδίου Νόμου για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης, στο οποίο περιλαμβάνεται ολόκληρο κεφάλαιο για τον Οργανισμό Θεσσαλονίκης, τη διοίκηση και τη λειτουργία του!
Στη διαδικασία παρουσίασης τίποτε καινούριο δεν μπορούσε να ειπωθεί, εφόσον ο καιρός έχει τόσο περάσει που οι φορείς έχουν ήδη τοποθετηθεί και αποστείλει τις απόψεις τους. Κρίνονται, βέβαια, θετικά και η ανακοίνωση ενός σφιχτού χρονοδιαγράμματος για την οριστικοποίηση της πρότασης και η δέσμευση του Υπουργού κου Μανιάτη ότι θα εισάγει το Σχέδιο Νόμου στη Βουλή προς ψήφιση. Επίσης θετικό είναι το γεγονός ότι ο Υπουργός άκουσε απευθείας τους προβληματισμούς και τις θέσεις των φορέων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Όμως, ο πολύτιμος χρόνος που πέρασε δεν αξιοποιήθηκε ουσιαστικά για την κατοχύρωση του δικαιώματος της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης Περιφέρειας να παίρνει τις αποφάσεις που αφορούν στην οργάνωση του χώρου της, δηλαδή, στους όρους διαβίωσης των κατοίκων της και της λειτουργίας των κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων.
Η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δεν ανέπτυξε μεθοδικά και αποφασιστικά στην Κυβέρνηση την επιχειρηματολογία για την αναγκαιότητα παρακολούθησης και εφαρμογής του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου από την Περιφέρεια, ούτε διεκδίκησε σοβαρά και εμπεριστατωμένα τις αρμοδιότητες. Περιορίστηκε σε δηλώσεις στον τύπο και επικοινωνία.
Έστω και την τελευταία στιγμή, πρέπει να αναδειχθεί ότι δεν μπορούμε να περάσουμε σε εποχή ανάπτυξης, με τη μεγαλύτερη Περιφέρεια σε γραφειοκρατική και πολιτική «ομηρία». Οφείλουμε να σχηματίσουμε άμεσα ενιαίο μέτωπο με πρόταση τη λειτουργία του Οργανισμού Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της Αιρετής Περιφέρειας. Εάν Συνταγματικοί περιορισμοί δεν επιτρέπουν την μεταφορά της αρμοδιότητας, ας αξιοποιηθεί η δυνατότητα ανάθεσης της αρμοδιότητας, όπως προβλέπει το άρθρο 102, παρ. 1 του Συντάγματος.

Η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της και να αποδείξει τις προθέσεις της και η Διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια υπόκεινται στην έγκριση του διαχειριστή. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο δεν θα γίνονται αποδεκτά. Ευχαριστιύμε